Mina ovanor

Jag skrev för ett tag sen om Kungens ovanor. Tänkte nu dra upp mina. Alla ryttare har saker vi har lagt in i ridningen för att vi ska "rädda upp" olika situationer. Man kan också lägga till ovanor för att man tror att det är det rätta. Här kommer iaf mina. 
 
1. Jag höjer händer i ridningen. När Kungen blir lite för "på" eller spänner sig åker mina händer magiskt upp. Då blir Kungen störd i munnen och jag saboterar för han. Jag har lagt till den här ovanan för att jag trodde att jag kunde påverka han mer och att det skulle balansera upp mig själv. FEL! Höjer man händerna så har man noll balans. Dessutom ska man hålla balansen med övriga kroppen inte händerna. Dessutom stör jag Kungen i hans mun och det blir bara fel. Detta är något jag jobbar på varje ridpass och något som blir bättre med tiden.
 
2. Jag faller framåt i galoppfattningen. Detta är en typisk klassiker. Man vill hjälpa hästen att fatta galoppen. FEL! Man ska sitta upprätt när man fattar galopp eftersom man då är i balans med hästen. Lutar man sig framåt har man noll koll på balansen. Om hästen dessutom går i form tappar den allt stöd (om den inte bär sig själv förstås) eftersom man släpper lite på tygeln. Får påminna mig om detta varje dressyr pass, dock är jag lite slarvigare när vi rider ut. 
 
3. Jag vill kontrollera för mycket: Åter till hoppningen. Oftast innan hindret vill jag gärna vara där och hjälpa till. När det kanske är 2 galoppsprång kvar så tänker jag "oj jag kanske ska göra en halvhalt till". Man kommer garanterat fel på hindret. Detta är toltalt FEL! Innan hindret ska man vara stilla med händerna just för att inte störa hästen. Halvhalten gör man inte flera galoppsprång innan hindret. Min tränare får ständigt påminna mig om att inte vara där med händerna och störa. 
 
Det finns säkert flera saker till som jag behöver träna på att förbättra. Men det här är väl dom mest tydliga grejerna just nu. Huvudsaken är inte att man ska rida 100% perfekt. Det gör ingen så det är bara att glömma. Men att man upptäcker felen och jobbar på dom. Det är inget dåligt att ha ovanor, det har alla och man hittar på nya ovanor hela tiden. Vet några få som slår av sig all kritik då dom inte kan ta att dom inte rider perfekt. Accepterar man inte att man gör fel/har ovanor kommer man heller aldrig bli en bra ryttare. 
 
Jag tycker det är roligt med utmaningar. Kanske därför jag bara har ridit ridtravare dom senaste 4,5 åren? Istället för att se det negativit så kan man se det positivt, för nu har man något att träna bort. Mål är något jag alltid har haft och strävat mot. Ett av målen kan vara att just träna bort en ovana eller två. Det höjer min motivation iaf. 
 
Inte bästa bilden men här ser man mina höga händer... bild från i våras..
 

Kommentarer
Postat av: marianne

känner igen det där med händerna, men det har jag blivit bättre på nu, hör hela tiden tränarens röst inne i skallen -ner med händerna! -tummarna upp!
Och jag ramlar ofta fram vilket gör att min viktkänsliga häst slår av på takten....så att "hjälpa" att gå fram blir resultatet precis tvärtom haha..
jag tänker ibland att hästar är allt fantastiska djur som står ut med vår behandling :)

Sv: jag gillar att lära känna personen bakom bloggen och det gör jag ju inte om det bara är hästiga inlägg ;)

2013-09-25 @ 09:25:40
URL: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0