Bekväma ryttare

Sommaren är slut och hösten har kommit. Hösten innebär oftast att man får klä sig lite varmare, det blir mörkare tidigare på dagen och himlen öppnar sig. Här i Norrtälje (8 mil norr om sthlm) har vi haft några dagar i rad med regn. 
 
Jag rider efter schema som ni säkert vet eftersom dom läggs ut på bloggen. Jag planerar efter hur jag jobbar och att det ska bli så varierat som möjligt. Helst ska ett schema innehålla 1-2 vilodagar, ett dressyrpass, 2-3 uteritter, ett markarbetspass och en hoppträning. byter också bort vissa pass och lägger in promenad eller longering istället. Jag vill helst inte byta bort något pass när det är bestämt att jag t.ex. ska hoppa på tisdag osv. Jag har ridhus bredvid stallet och en utebana. Dressyren blir oftast på utebana och allt som har med bommar att göra sker inomhus. 
 
Häromdan när det regna valde jag att rida ut barbacka istället för att rida i ridhuset. Varför? Jo för regn ska inte vara ett hinder till att man inte kan rida. Såklart finns det undantag. Vissa hästar kan inte ridas i regn av olika skäl, helt förståeligt. Jag rider inte heller om det är storm, eftersom det är farligt att vara ute då. Men det finns bekväma ryttare som rider efter väder. 
 
Bekväma ryttare är sådana som styrs av vädret det kan t.ex regna, vara för kallt, vara för varmt etc ect för att rida. Hästen kan ridas upp till minus 25 grader utan att det är farligt. Är det för varmt kan man ta en promenad eller vänta med att rida tills på kvällen. Dock tror jag att ryttaren tycker det är för varmt och inte hästen. 
 
Jag kan tycka att man är lite lat om man inte vill rida för att man blir blöt.. Hästen är ett djur som kräver motion och den struntar nog om det regnar eller inte (fortfarande så gäller det inte alla). Och att plöja runt i ridhuset varje dag stjälper nog mer än vad det hjälper. Sen kan man alltid lägga in en vilodag istället om det är skitväder men att göra det flera dagar i rad för att det regnar tycker jag är fel.
 
Jag kan tycka att det är rätt mysigt att rida när det regnar. Bara att dra på sig en vattentät jacka och ländtäcke på hästen så är det lugnt. Väljer man att inte rida på en vecka för att det regnar hela den veckan då ska man nog byta hobby. i alla fall enligt mig. 
 
Vintern är runt hörnet, bara att förbereda sig med varma kläder :) 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jossan

Vänd på det hela och fundera på om det verkligen är så illa att hästen står en vecka pga dåligt väder. :-) En vilovecka eller veckor är aldrig fel ett par ggr om året.

Själv rider jag aldrig när det är för varmt, för jag orkar helt enkelt inte med värmen. Och är det en dag där regnet bara öser ner eller annat, och jag inte känner för att rida, då gör jag inte det. Hästen dör absolut inte av någon extra vilodag, tvärtom så ser jag det bara som bra. Särskilt om hon gått några dagar innan, för musklerna behöver sin återhämtning oxå. :-)

Så att sitta och säga att man ska byta hobby för att man ger hästen en veckovila när man anser att vädret inte passar en själv, de är väl att ta i kanske..

2013-09-25 @ 20:06:38
URL: http://minfux.blogg.se
Postat av: marianne

Jag kan nog räkna mej till de du räknar som slöa ;)
eller kanske inte riktigt....om det regnar en dag kan jag vänta för att se om det lättar men om det regnar flera dagar så rider jag ändå....vi har ju ridhuset ganska nära. De flesta hästar tycker ju inte om att få vatten i ansiktet.
Men att ställa av hästen en vecka eller så för regn? Det kan ju iofs bero lite på storleken på hagen också....men min häst behöver jobba för att må bra, hon behöver tänka och aktiveras. Och vila behöver inte betyda den dag i hagen, det kan lika gärna vara ett skrittpass eller en promenad i grimman.
Det är min åsikt ialla fall ;)
Man får inte glömma att hästar är gjorda för att vandra....

2013-09-26 @ 22:28:27
URL: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0