Torsdag + Fredag

Torsdagen fick hästarna vila 
 
Fredag: 
 
Kungen fick ännu en uteritt. Idag blev det lite galoppträning och tanken var att han skulle fatta den direkt utan någon släng trav innan. Jag tyckte han skötte sig super! Jag har varit rätt slarvig med galoppfattningarna när vi rider ut och kvalitén har blivit där efter. Men jag måste lossa honom någon dag igen. Han blir lätt stel i musklerna och behöver ställas och formas. Han blir mycket mer bekväm mer arbetet då. Passen efter förra dressyren var han helt underbar. Måste hitta något bra ställe där man kan rida på volt och flytta in och ut samt ställa åt båda hållen. Den bästa övningen enligt mig. 
 
Zsa zsa fick promenad med NH tänk och longering. Det har varit mycket fram och tillbaka med den damen men efter några dagars funderande får hon stanna. Hennes utbildning ska tas om från ruta ett och med det menas med mycket markarbete. Efter onsdagens händelse ville jag bara hitta en ny häst och köra hem Z. Men alla är värda en andra chans och jag är helt säker på att hon ställer sig när hon blir stressad/rädd/pressad. Hon är alltså inte "dum" som vissa skulle uttrycka det. Ägaren har jag jättebra kontakt med och hon var helt med på att hon skulle åka hem men hon kommer alltså att stanna. 
 
Hon fick sig en promenad plus longering. Longeringen var det inga problem med. Hon lyssnade bra men var lite för intresserad av allt annat runt omkring. Men vi gjorde skritt-trav övergångar och på slutet lyssnade hon bra. 
Under hela promenaden var det NH tänk. Jag kan bara det som är mest basic och vi gjorde ledarskaps övningar. Hon fick inte gå framför mig och skulle stanna när jag gjorde det gå långsamare när jag gjorde det etc. Till en början gick hon förbi mig när jag stannade. Men när hon gör det backar jag henne genom att säga "bbbbbbaaaaaaccckkkkkkaaa" och ge ett tryck på bogen. Men längre och längre vi kom på promenaden desta snabbare blev hon på att reagera och lyssna på vad jag gjorde. Tillslut räckte det med att visa med handen och säga backa så gick hon bakåt. 
 
Vid ett ställe där man håller på och bygger och har ställt upp stora stenar vi vägen kom problemet fram igen. Z:a stannade frös till och skulle inte fram. När jag drev framåt (genom att gå) så ställde hon sig två gånger. Jag var snabb och "drog ner henne" innan hon hade nåt max i stegringarna. Hon kom upp kanske 20 cm som enligt mig inte är mycket. Det gäller att korregerna henne snabbt och visa att det inte är ok. Så fort hon ger efter fick hon eftergift i linan som beröm. Efter dom två gångerna ställde hon sig inte mer. Men hon var skräckslagen. Hon frös i backen, ville helst av allt vända, och bara darrade. Hon ställde sig alltså i en pressad situation som den enda undanflykten och känner till. Jag valde att gå på den läskiga sidan och då gick hon framåt. Jag blev alltså hennes trygghet. Men vid läskiga saker så måste man gå fram till dom, vilket hon också gjorde med lite övertygelse att stenarna inte var farliga. 
 
Resten av promenaden var problemfri. Det finns tunnlar under vägen som vi gick igenom. Hon var väldigt tveksam men jag behövde knappt be henne så gick hon igenom dom. Dom är ganska mörka och det låter väldigt högt när man pratar där inne, men hon gick snällt bredvid. 
 
Jag är helt klart nöjd med promenaden. Även fast hon ställde sig gick vi igenom problemet. Hon såg mig som en trygghet och ledare och vi gick förbi det läskiga. Hon var även relativt lugn medans jag red Kungen. En stor guldstjärna till Zsa zsa idag! :) 
 
 
 
Kungen vill komma in ;) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0