Pay and jump Almunge 4/6-14

jag och Kungen var på pay and jump i onsdags och här kommer ett lite försenat inlägg (bättre sent än aldrig, eller hur?) 
 
Framridning 
 
Jag har en ny rutin på tävlingar nu och det är att vara där i bra tid. Ingen stress och Kungen får kolla runt på platsen i lugn och ro. Jag lägger nu för tiden mer tid på framridningen än framhoppningen. Vi var där ca 1 timme innan första starten.  Jag kan alltså klä på Kungen all utrustning i lugn och ro samt lugna ner mig själv, mina tävlingsnerver är inte dom bästa. Kungen var coolare än coolast under hela tiden fram tills start. Han har utvecklats så mycket sen första gången vi var på pay and jump. 
 
Framhoppningen 
 
Framhoppningen var på själva tävlingsbanan. Man fick hoppa fram på två hinder. Jag valde ett hinder med en färgglad grind och ett hinder med en plastduk som ska föreställa en mur. Jag red mot alla hinder i galopp men herr Kun bröt av till trav strax innan. Well han hoppade över hindrerna utan att ifrågasätta och det känns bra eftersom jag valde tittigahinder. Jag trodde Kungen skulle titta mer och eventuellt stanna men han körde bara på, äntligen börjar det släppa :) 
 
70cm start 1 
 
Tyvärr blev det någon fel på första filmen men jag beättar hur det gick. Det var rätt mycket trav runt hela banan, en av sakerna vi jobbar stenhårt med att "få bort". Jag vill att han ska kunna galoppera runt så som vi gör på träningen hemma. Hoppen var spända och det gick med en väldans fart. Men han tyckte det var svinkul och bara körde. Har han det drivet så kommer hoppningen gå bra. Motivation till att hoppa är A och O. Men vi blev felfria även fast vi inte hade den snyggaste rundan. 
 
70cm start 2 
 
Kungen var betydligt med avslappand och galoppen kom mer. Jag försökte ändra lite i mitt ridsätt. Mer avslappnad som ryttare, inte "pilla" för mycket med händerna. Jag tror det gör stor skillnad. Dock så vill jag att händerna ska sänkas med men det är en ful ovana. Det blev ett litet missförstånd fram till hinder 2 men vi hann rätta ut det. Han bryter mer ä gärna av till trav någon/några meter innan hindret och det är det jag måste få bort. Han hoppar nämligen bättre i galopp, det blir ett annat flyt. Denna runda var inte heller den snyggaste men vi hade kul och Kungen hade världens sug runt hela banan och bara det är ett stort plus. Vi var dessutom felfria. 
 
 
 
 
Kungen var fantastisk under hela tiden vi var där. Lugn och sansad men blev en tigen inne på banan. Nu ska vi finputsa på detaljerna till nästa gång. Den 25/6 kör vi igen på pay and jump men då i Uppsala. Längtar!! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0