Dressyr i regn

Imorse åkte jag upp till stallet ungefär vid 8.10, var väl där runt 8.30. Regnade lite då och då och fortsatte hela morgonen. 
 
Jag började med att mocka och göra ordning åt Kungen. Tog in en glad men blöt häst. Idag stod det dressyr på schemat och så fick det bli. Jag gillar att jobba han på utebanan när det är dressyr, dessutom var det redan en i ridhuset. Det var bara att dra på sig jackan och Kungen fick sitt ländtäcke så begav vi oss ut i regnet. 
 
Skrittade och travade fram han först. Skrittade lite mer än vanligt för att riktigt värma upp musklerna. Traven jobbade jag några varv i lättridning. Gjorde 15 meters volter för att kolla om han var med mig. Han blev lite stirrig ett tag på ett annat ekipage. Då avlede jag han genom att ta galoppen och börja galoppa lite fortare till att gå ner för till trav och sen skritt, avslutade med att rygga. När Kungen blir sådär får man jobba bort det. 
 
Red Lätt C:1 programmet två gånger. Kungen kändes riktigt fin i alla gångarter och galoppen börjar jag få till riktigt bra nu. I höger varv kommer han ner fint i tempo och form, nu ska han bara lära sig att han kan ställas innåt även i galoppen. Vänster varv har han svårt med. Han vill inte riktigt ta fattningen, han kommer ner i form och takten och farten börjar bli bättre men det är en bit kvar. Men galoppen i sig är helt klart bättre än vad den har varit! 
 
Hade kortare stigläder än vanligt så skumpade en hel del. Ska länga dom till nästa gång. Jobbade lite mer med galoppen och nöjde mig efter ett tag. Travade och skrittade av han och så fick han mycket beröm. Kungen jobbade på väldigt fint idag :) 
 
Kungen efter ridpasset, behöver jag nämna att han hatar att bli fotad? ;) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0