Hopptränade igår

Hopptränade igår igen med Kungen. Det gick skit rent ut sagt. Jag var för feg när vi skulle börja hoppa studs och allt blev pankaka. Åkte även av mitt i studsen. 
 
Vi började träningen med att galoppera utan stigbylar. Jag var livrädd och det kändes som jag flög runt som en liten vante och att Kungen rusade. Dock sa både pojkvännen och tränaren att det inte gick så fort. Jag var alltså löjlig som vanligt. 
 
där efter skulle vi hoppa två hinder som man skulle hoppa efter sväng. Det gick bra och jag började känna mig lite tryggare i sadeln. 
 
Sen kom studsen. För er som inte vet hatar jag studs. Jag blir livrädd och fryser fast och börjar luta mig framåt. Ger inget driv med benen som Kungen behöver för att vara modig. Det var tre studs sen ett galopp steg sen en oxer. Jag kom över 2 studs sen var det stopp. Jag höll mig kvar och började om, hoppade två studs och åkte av. Landade dock på fötterna så lite cred ska jag ha! ;) 
 
Tränaren la ner studs hindrerna på ena sida (bild kommer så ni förstår vad jag menar) och Kungen hoppade 2 studs stannade, jag höll mig kvar tog om det och då hoppade han alla hinder igenom. Gjorde det några gånger till det satt ordentligt. Mitt i träningen började min kropp skaka som bara den (min pojkvän såg det från läktaren) och jag hade svårt att andas och jag hade säkert en puls över hundra. Jag tror det blev så dels för att jag blev rädd efter avramlingen och att jag inte andades ordentligt under tiden jag hoppade. 
 
Jag var/är riktigt missnöjd över min prestation under träningen. Kungen skötte sig super för att det få någon respons  av mig med varken driv eller känslan att "Det här klarar vi!" Så det var inte konstigt att han stannade så många gånger i studsen. Och trots att jag åkte av blev han inte skrämd eller skärrad utav det. Duktiga kille <3 
 
Note till mig själv
 
  • Träna på studs, det blir inte bättre för att man fegar eller undviker den övningen
  • Träna på distanser med hjälp av bommar och hinder 
  • Slappna av mer! Det är större risk att man åker av om man föreställer sig det hela tiden! 
  • Fortsätt landa på fötterna när jag åker av, det gör mindre ont då ;) 
 
 
 
 
 
 
Här åker jag av, bjuder på dessa bilder! :D 
 
 

Mer bilder kommer i senare inlägg! :D 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Bra kämpat ändå!! Kör två studs till en början då. Åå lägg till bom framför och/eller efter när du känner dig trygg. Så höll jag på med min häst när han var rädd för studsen så det borde funka lika bra på dig oxå =D Lycka till

2013-03-27 @ 15:09:08
URL: http://bbqridtravare.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0