Hoppat!

Efterosm vi hade stora problem med studsen förra hoppträning tog jag mig i kragen idag och åkte upp med Kungen till ridhuset för att träna på det! 
 
Började med att värma upp ordentligt och han fick till den där samlade korta galoppen i form som vi har börjat fått på uteritterna nu. Han var alltså fin redan vid uppvärmningen. 
 
Byggde studsen med 3 meter mellanrum och 3 studs hinder. Eftersom jag är lite feg så valde jag att lägga ner bommarna på ena sidan så att ena sidan av bommen låg på 50cm strecket och den andra delen låg på marken. 
 
Första gången kom jag i trav och då saktade han av till skritt första bommen men hoppade dom två andra. Alla andra gånger kom han i trav och hoppade studsen rakt igenom. Gjorde det i alla varven några gånger tills jag var nöjd. 
 
Höjde sen upp till 50cm så att den blev hinder av studsen och kom i trav i alla varven. Kunegn var superduktig och varken rev eller vägrade någon gång. Körde även detta några gånger tills min magskänsla var lugn och då avslutade jag passet med att trava runt lite och sen skritt på långa tyglar. 
 
Jag försökte komma i galopp några gånger men jag vet inte om avståndet är rätt på studsen då det kändes som om det var lite för tajt så ska kolla med min hopptränare nästa gång vilket avstånd det brukar vara på på hoppträningen ;) 
 
Kungen var iaf superduktig och jag med får jag väl säga. Han hade öronen spikrakt framåt och arbetade på bra. Tycker han är duktig på hoppning, han hoppade förra året för första gången i sitt liv över riktiga hinder (han var 14 år) och nu kan han hoppa banor på 95cm, riktigt duktig häst det där ;) 
 
 
Bjuder på resten av bilderna från förra träningen ;) 

Kommentarer
Postat av: Elin

Vad roligt att det gick bra! Grymt fina är ni också :)

Glad påsk förresten!

2013-03-30 @ 09:46:18
URL: http://hopelessdreaming.blogg.se
Postat av: zahra

Fin blogg!

2013-03-30 @ 15:35:35
URL: http://zahraaaa.blogg.se
Postat av: marianne

Brukar ha 3 m + hindrets höjd, i ditt fall 3 1/2 m.
Vilken underbar bild den näst sista :)

2013-04-02 @ 10:38:57
URL: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0