Stretching

Som jag skrev tidigare brukar jag antingen stretcha eller massera Kungen. 
 
När jag strtchar brukar jag använda mig av några lätta övningar: 
 
1. Ta ena frambenet och försök få det så rekt som möjligt, jag brukar aldrig trycka ner det med våld utan känna efter och inte göra det obehagligt för Kunge, efter ca 15-20 sekunder "släpper" jag benet sakta till den normala positionen, detta gör jag på båda fram benen och även bakbenen, dock blir baknenen mer inte lika raka såklart. 
 
 
 
2. Denn övning gör jag också med alla fyra benen, jag lyfter upp benet och gör små småcirkelrörelser. Samma sak här det ser inte likadant ut i bak eftersom hästen ser annorlunda ut i fram och bakben. Detta blir också ungefär 15 till 20 sek/ben. 
 
 
 
3. Gör gör även nummer 13, 14 och 15.on, så som jag har förklart tidigare i ca 15-20 sek. är lite som övningarna innan fast för bakbenet då. 
 
4. Gör även nummer 18:on för att stretcha ryggen, håller i 8 sekunder som det står på bilden och man släpper väldigt långsamt för att inte skapa smärta eller obehag! 
 
 
5. Avslutningsvis stretchar jag nacken/hals på Kungen både upp,ned, höger, vänster med hjälp av godis funkar fint fint! 
 
   
 
 
Efter stretchingen brukar Kungen knaka i några leder, ett tecken på att det behövs alltså. Men ska man göra detta hemma var försiktig och tänk efter hur och om du vet hur man gör, ibland kanske man stjälper hästen istället för att hjälpa. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0