ridpass Onsdag

Kungen fick sig en uteritt på onsdagn. Eftersom han hade stått i ca en vecka så var nerverna utan på kroppen. Jag hade heller inga direkta krav under ritten. Det var även första turen på nya stället och då blir allt extra tittigt. Enda kravet under ritten var att gas och broms skulle fungera. Det är väldigt sällan det inte gör det. Kungen tittade lite grann på vissa "läskiga" saker annars hände det inte mycket under ridturen. utan det blev 40 min uteritt med en härlig häst. 
 
Zsa zsa skulle även hon ridas ut. Men allt gick inte enligt planerna. Man märkte redan i stallet att hon var stressad. Allt gick bra tills jag skulle driva henne framåt. Till en början frös hon fast i backen. Jag bad att hon skulle gå framåt lite tydligare och från ingenstans ställer hon sig på bakbenen. Hon kom upp rätt upp i luften. En väldigt farlig situtaion för mig. Risken att hon faller bakåt är ganska stor i det ögonblicket. Men Zsa zsa gick ner igen och jag satt kvar. Helt otroligt att under dom sekunderna gör man allt som står i regelboken. Jag slutade mig framåt och hade eftergift i tygeln. Även fast det var första gången en häst har ställt sig så  som hon gjorde så hade jag dom där reglerna i bakhuvudet. Hade hon bara stått hade jag drivit henne framåt men Zsa zsa valde att lägga sig ner efter detta och då var det bara att kliva av. Både jag och pojkvännen blev rädda av situationen och Zsa zsa fick gå in i hagen igen. Kanske inte det bästa alternativet men jag kände inte för att rida med gråten i halsen. 
 
Det blev alltså ingen uteritt på Z den dagen. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0