Hoppningen igår

Igår var det markarbete/hopping på schemat. jag var uppe tidigt eftersom Kungen skulle släppas på bete kl 9 hos grannen. Vi började rida fram redan kl 8 i ridhuset. Jag byggde upp två hinder och red som en åtta. Hindrerna låg på 70cm. Kändes onödigt att hoppa högre då pay and jumpen går på den höjden. 
 
Red fram i alla gångarter och vänster galopp var bättre än väntat! Jag trodde den skulle gå i 180 km/h men den var nästan liksidig som den andra. Uteritterna med mycket lösgörande och konditionsarbete har tydligen lönat sig :) I galoppen arbetade jag honom genom att rida ett varv runt fyrkantspåret och sen in på en 20 meters volt ch efter det ut på fyrkantspåret igen. På det sättet får jag honom att bromsa in och variera farten samt att han blir lyhörd. 
Efter det blev det hoppövningen. 
 
Jag tyckte 70cm såg högt ut, vilket det absolut inte är för oss. Men både jag och Kungen blir lite ringrostiga när vi inte har hoppat på ett tag. Jag spänner mig och resultatet blir att han hoppar spänt. Men deststo fler vändor vi red dessto avslappnare blev både jag och Kungen. En sak vi behöver träna på är att han gärna sladdar in när man hoppar in från böjt spår. Det hela ligger nog mest hos mig och att han inte riktigt har styrkan. Vi behöver dessutom träna på att få rätt galopp efter hindret när man byter varv. Det blir gärna korsgalopp eller slängtrav- men där tror jag att det fattas rutin, vi är inte jättevana att hoppa på åtta. 
 
Passet avslutades med trav i lång och låg och jag hade en väldigt nöjd häst, som han var avslappand och bara frustade. Han gjorde verkligen sitt bästa idag. Idag taggar vi för pay and jump! :) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0