Bestraffning inom ridsporten

En sak som händer oftare och oftare är när ryttare bestraffar sina hästar med spö. Det är väldigt få tävlingar nu för tiden där denna situation inte uppstår. Hästar som stannar, river, är "bångstyriga" som får sig ett slg med spöet. En del stannar inte där, en del matar med spöet om och om igen. Sen kan man alltid förtydliga bestraffningen lite genom att lägga på sporrar och ett skarpt bett som man kan slita lite i. Spön och andra redskap (så som sporrar) finns för att hjälpa till att förfina/tydliggöra hjälperna. Redskapen är inte till för att bestraffa hästen. Man rider och tävlar på hästens villkor. 
 
Nu är det i allafall en bloggare som vill sätta stopp för detta och det är Tyra Sjösted. Hon har skrivit ett långt inlägg om detta och har startat en namninsamling för just detta område: Att ryttare som brukar våld på tävling ska bestraffas för det också. Ett jättebra initiativ. Jag har såklart skrivit på med mitt namn. Spö och sporrar ska användas till rätt ändamål, inte till att ge hästen stryk. 
 
Jag själv använder inte sporrar, jag äger inte ens ett par. Spö har jag vid dressyr för att få till vissa rörelser eller när benen börjar säga ifrån, då petar jag till honom med det, absolut inget som gör ont. I hoppningen använder jag spö men behöver bara hålla i det. Har helt ärligt aldrig använt det på en tävling. Kungen har så bra motivation till att hoppa ändå. Som det ska vara. 
 
Jag tycker alla ska läsa igenom inlägget Tyra har skrivit och sen själva avgöra om ni vill vara med på listan eller inte. Sidan finns HÄR  
 
 
Ett ordspråk som jag tycker passar in i ämnet: 
 
Där kunskapen tar slut tar våldet in 

Kommentarer
Postat av: Josefine

Hej! Var inte du på Ridtravarriks nu 6-8 juni? Tyckte nämligen att jag kände igen namnet King of Darkness när jag va där med min häst! :)

Svar: Nä vi var inte med, men nästa år så! :)
Kungens hästblogg!

2014-06-10 @ 10:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0