Underbart!

Idag har det varit sååå fint väder! Det blåste svala vindar så jag passade på att rida på dagen. Är det vindstilla och så varmt som det var idag så funkar det helt enkelt inte att rida. 
 
Idag hade vi ställning och form på schemat. Kungen var inte speciellt arbetsam till en början utan la sig i handen och ville helst titta på annat runt omkring. Jag har förståelse att han inte vill jobba "som han brukar". Han har gått väldigt soft en längre tid och vi har mest lullat runt i skogen. Slut på det nu! Kungen går som bäst när han får jobba både med hjärnan och fyskiskt. Jag ser varje pass som träning. 
 
Jag jobbade på med traven till en början. Han ville som sagt mest fokusera på annat så jag jobbade mest med att få honom att fokusera på mig och ställa honom från det han tittade på. Första galoppen var katastrof. Mest pågrund utav min ridning. Jag lät honom springa in i den. Det är enligt mig det sämsta man kan göra. kvaliten på galoppen kommer bli dålig. Vilken den också blev. 
 
Andra galoppen skräpte jag till mig mera. Han tog hjälpen mycket snabbare. Galoppen var inte bra men den var helt okej. Absolut något vi måste träna mer på. Den avslutande traven var mycket bättre än i början av passet. Han var mer avslappnad och jag kunde ställa honom fint åt båda hållen. Kungen går alltid bättre när man har jobbat honom varm och när han börjar bli lite trött. 
 
Passet var helt okej. Jag är inte jättenöjd med mig själv och Kungen jobbar på. Det är aldrig hästen fel att något går dåligt. Det är endast ryttaren som står ansvar för felen. 
 
Det bästa med dagens ridpass var att Kungen var helt hostfri. Lyckan att den börjar släppa/är borta är total! 
 
Så vacker väder idag! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0