Slut på lovet

Kungen har fått sina sista fyra dagar med sommarlov och idag satte vi igång igen. Jag jobbade idag mellan 13.30-21.30 och tanken var att jag skulle rida innan dess. Det hela slutade med att jag somnade på soffan och sov två timmar. Jag hann alltså inte rida. Så efter jobbet vid 22 så blev det en uteritt. 
 
Kungen är fortfarande slö i skritten men det var lite mer action än vanligt i allafall. Idag la vi galoppen på hyllan och jag kommer lägga upp passen så att några pass kommer blir "galoppfria". Anledning till det är att traven inte sitter än ute och han "älgar" på i sin egna värld. Sitter inte traven så kommer inte galoppen göra det heller. 
 
Idag jobbade vi med övergångar mellan skritt-trav och två travfattningar bärde Kungen sig 100%. Det var länge sen! Annars var han ganska tungjobbad och låg på bettet. Men det sker förbättringar hela tiden. 
 
När vi nästan var hemma hände en grej. Jag hade redan hoppat av och ledde Kungen sista biten hem. Då är det ett gäng vuxna mellan 20-30 års ålder som hoppar studsmatta och sparkar fotboll. Klockan är runt 23 och det är mörkt ute. Kungen börjar spänna sig för att det låter och det är skymd sikt. Då börjar den som sparkar boll att sparka den på staketet, staketet är ca 1-2 meter bort. Kungen får för första gången spelet, han ska hem. Stackarn får panik och skuttar förbi mig och svänger runt när  han känner att jag håller i honom. Han stannar och frustar som bara den. Under hela förloppet forsätter killen att sparka bollen mot staketet och det verkligen smäller när bollen träffar. Alla märker att hästen har panik och ingen gör något,dom skiter helt enkelt i det att Kungen blev rädd. Där ifrån händer inget mer. Jag lerder hem en spänd och nervös Kung och dom vuxna fortsätter sitt. 
 
En normal människa hade slutat. Märker man att ett djur på 600kg får panik så slutar man. Jag hade bra lust att gå över och säga ett par väl valda ord men med en panikslagen häst i ena handen så går man fint hem. Jag hoppas innerligt att det inte kommer hända igen >:( 
 
Mörkt var det ute i allafall :) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0