Dressyrlektion 1/2-2014

Igår var det återigen dags för dressyrlektion... Ungefär ett år sedan sist. 
 
Vi började lektionen med att trava på volt. Kungen skulle göra sig lång i halsen och trampa under sig samt böja kroppen efter spåret. Svårare sagt än gjort. Kungen ville helst av allt springa ifrån jobbet. Det är Kungen i ett nötskal, han går nämligen som bäst när han börjar bli lite trött. Springet går då över till arbete- där vi egentligen vill ha honom hela tiden. Så första kvarten gick ut på att jobba honom trött. jag fick bromsa upp samtidigt som jag skulle vara där och försöka ställa honom efter spåret. Låren brände. 
 
När Kungen hade sprungit av sig energin började vi med att varva jobbet med att följa fyrkantspåret och göra öppna på långsidan till att jobba på volten. Jag och Kungen har aldrig gjort en öppna tidigare. Jag tycker att vi fick till en riktigt bra öppna under hela passet. Resten var väl helt ok för två nybörjare.  
 
Vi red aldrig i galopp utan tar det till nästa gång, både jag och Kungen var helt slut dom sista fem minutrarna, äntligten blev Kungen svettig! 
 
Men som summering är jag väldigt nöjd över passet. Det gick över förväntan. Vi har trotts allt bara ridit dressyr hemma och där har dom flesta passet gått åt skogen. Får se när nästa träning blir, jag har såklart bokat upp mig på jobb till nästa gång. Jag funderar på att träna för någon mer dressyrtränare så att vi får regelbunden träning nu. 
 
Det blev en film från första delen utav passet! :) 
 
 

Kommentarer
Postat av: Camilla Danielsson

han rör sig väldigt lätt och fint i traven. Ser ut att bära sig själv väldigt bra också =)

2014-02-05 @ 10:43:55
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Emma

Tycker det ser jättebra ut! För få som faktiskt kan rida sin ridtravare ordentligt!

2014-04-08 @ 12:07:49
URL: http://www.saqubeck.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0