Dressyrlektion 26/4-14

Idag var det alltså dags för dressyrlektion igen. Jag hade stallet på morgonen och klockan 8.30 stod jag och Kungen redo i ridhuset och väntade. Hade lektionen tidigt (kl 9.00) började nämligen jobba kl 12 idag. 
 
Hur gick det då? 
 
Det gick så in i helvete bra rent ut sagt! Kungen tuffade på som vanligt dom första 5 minuterna och låg ganska mycket på och blir lätt springig. I den situationen gäller det att ta och ge hela tiden så att han inte kan "hänga sig fast". Vi jobbade dessutom större delen av passet på en volt och då gäller det att ställa och använda inner skänkel och bromsa upp honom när han vill springa iväg. Det är inte bara en grej att hålla reda på. Men han kom till ro ganska snabbt och jag kunde jobba med honom mer. Idag övade vi på öppnor på långsidorna, lösgörande arbete på volt och skänkelvikning. Öppnor har vi gjort en gång tidigare men den skolan börjar mer och mer falla på plats. Skänkelvikning var en utav dom första gångerna vi gjorde idag. Jag suger på det. jag får lätt en konstig sits och sitter mig och lutar åt ena hållet. Men tränaren tyckte det såg helt okej ut så jag liter helt på henne. 
 
Kungen var verkligen lätt jobbad idag. Såklart blev det mera tungt mot slutet men både Kungens och mina muskler fick sig en rejäl körare idag. Jag är iaf supernöjd! med honom och jag hade inte väntat mig det här samarbetet idag. Det ridpasset gjorde hela min dag! :D 
 
Gammal bild men oj vilken snygg häst jag har! :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0