Måndagen uteritt-frustationen fortsätter...

Red som sagt ut igår. Var tvär förkyld men med min pigga häst så är det förtjävligt att låta han vila för mycket. Iallafall bort vägen gick bra. Han hade en fin trav och hade en stadigform genom nästan alla övergånger. Första höger galoppen blev lite åt det snabbare hållet men jag kunde bromsa upp honom lätt och då gick han superbra. Tänkte då att yes idag är det som han brukar vara. 
 
vi vnde hemmåt och helvetet började igen. Traven var super rakt igenom även så skritten. Men vänster galoppen... Fy fan.. Där skulle han sticka, dra hemmåt och vara sjukt jäkla stark. Inte okej alltså. Jag hade nästan problem att stanna honom en gång och blev lite skrämd... Det här är liksom inte min häst. Min är lugn, sansad och lydig som en hund. wtf. Jag vände honom igen och satte ny vänster galopp och helt plötaligt kunde han vara lugn och inte dra iväg. Resten av hemvägen var han lugn och sansad. 
 
Kungen kan få sånna här perioder ibland, typ två om året. Men dom är inte roliga och kräver massvis med jobba då han helst närstan ska gå 7 dagar i veckan för att funka i hjärnan. Jag rider aldrig 7 dagar i veckan, hästen måste få en återhämtningsdag för att smälta allt. Dock blir Kungen laddad med energi istället och pain in the ass att rida. 
 
Nu kommer jag dra ner på müslin lite och jobba honom trött varje ridpass. Kommer också bara att galoppera på borta vägen tills jag vet att han kan hålla sig lugn på tillbaka vägen. Nu håller vi tummarna att det funkar! 
 
Myshästen idag.... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0