Motivationen

Tänkte dra upp lite tips på vad man kan göra när motivationen till hästen är borta. Alla har vi perioder då man inte rider lika mycket och det är här tipsen kommer, hur man hittar tillbaka den!
 
  • Läste på en blogg förut att man skulle strunta i att mocka och bara rida. Jag tycker tvärt om. En häst kan inte mocka själv, och jag hade då inte velat sova i min egna avföring. Så första tipset (eller rådet) är att orkar du inte rida, fine se till bara att hästens grundläggaande behov finns. Det vill säga mat, vatten och ren bädd. Ingen vill sova i sitt eget skit, inte heller hästarna. 
 
  • Planera in en träning. Motivationen för mig iaf höjs sjukt mycket om jag vet att vi ska träna för någon. Det ska planeras med ridning dagarna innan och efter. Hamna bara inte i en ond cirkel där hästen bara rids på träningar för att det är roligt. Hästen kommer tröttna rätt snart och risken för skador är större. 
 
  • Planera in en tävlig. Nu blir kraven lite större och du har ett mål som ska genomföras. Hästen ska vara i god kondition (helst) och redo för uppgiften och måste alltså ridas och tränas innan tävlingen. 
 
  • Sätt ett mål. Jag själv gör alltid års mål. Jag planerar in realistiska mål för året i januari och jobbar mot dom hela året. Helst ska alla vara klara innan året är slut. man kan dessutom göra veckormål eller dags mål t.ex. "under det här ridpasset ska han gå i form under hela arbetstiden" 
 
  • Känner du att du inte har någon ork för att rida hårdare pass, gör det inte! En skrittur kan göra gott och väl och att bara ha det mysigt med hästen som dessutom får komma ut och röra på sig är bättre än en häst som får stå i hagen varje dag. 
 
Detta var mina motivations tips och jag använder mig av alla knepen! Vill tillägga att om hästen skulle stå en extra dag lider den inte av. Då kan det räcka med att bara borsta hästen eller stå och mysa med den i hagen. Eller varför inte ta en promenad så får både du och hästen motion. Alla knep är guld värda och det ändå viktiga i slutändan är att både du och hästen mår bra och har roligt tillsammans! :) 
 
Kungen och jag på träning förra året tror jag... Jag har papper i nästan för jag ramla av och började blöda näsblod, så kan det gå! ;) 
 
     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0