Upplägg

Här kommer ett inlägg om hur jag brukar lägga upp ett ridpass! 
 
Först börjar jag såklart med att ryckta, sadla och träna och sätta på skydd. Samtidigt kollar jag om Kungen har ont någonstans, är öm eller svullen. När allt ser bra ut och han är "påklädd" hoppar jag upp och rider iväg.
 
Börjar med att skritta fram ca 10-15 min innan jag börjar små jogga han ilångoch åg form. Det gäller att han blir varm i kroppen innan jag börjar arbeta med han ordentligt. 
 
När ca 20 min har gått brukar jag börja ställa krav. Detta kan gälla allt från att träna på galoppen till att trava nedsittandes och att han ska gå i form. Det är inte varje pass han galopperar och inte heller varje pass vi tränar stenhårt på formen. Detta håller vi på med i ca 10-15 min och sen joggas han ner och till sist skritt i lång i låg form tills han får gå med helt lösa tyglar för att sträcka ut sig. 
 
Ett pass brukar ungefär ta 40 min-1 timme beroende på hur hårt passet är. När jag dressyrtränar eller hopptränar brukar uppvärmningen vara längre med inslag av galopp för att få igång han ordentligt då dessa gånger är betydligt hårdare träning än när jag rider hemma.
 
Passet avslutas med borstning och till sist stretching eller massage. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0