Rädslor del 1

Alla är vi rädda för saker och det är även jag. Men när rädslan övergår i att inte kunna utföra saker helt eller inte alls har det gått för långt. Ridsporten är som vi alla vet en farlig sport. Vi rider omkring på djur som kan väga upp till 800 kilo och om något går snett kan man råka illa ut. Hästen använder sig utav instinkter och är ett flockdjur. Blir hästen rädd är det inte så konstigt om tanken "Spring" kommer upp i huvudet och hästen skenar iväg. 
 
Men det som man har kommit fram med forskning nu är att om jag som ryttare tänker att det kommer ske en olycka snart så kan min hjärna göra så att jag hamnar i en sådan. För blir man rädd blir man oftast stel, tar en kramaktigt tag om tyglarna, slutar andas eller i värsta fall skriker. 
 
Hästen känner varenda rörelse du gör så slutar man andas kommer hästen undra vad som händer? Är det något fel? osv osv. 
 
Det jag brukar tänka på när jag känner att Kungen blir rädd eller stressar upp sig är att jag andas normalt, håller om med benen, sjunker ned i sadeln och tänker framåt. När jag har gjort detta lugnar han oftast ned sig, och skulle han hoppa till då sitter jag ändå där i sadeln så djupt att jag knappt far omkring. 
 
Men mitt bästa tips är ändå att ANDAS att inte göra detta kan hästen tro att något är helt galet! 
 
 
 
 
Hoppning är en utav grenarna där man ska hållahuvudet kallt! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0