Ridövningar: Åttan

Ska tipsa om en bra ridövning jag rider ganska ofta, nämligen åttan! 
 
Istället för att rida runti samma varv, varv efter varv så bli det varannan gång istället. Man får dessutom träna på att ställa hästen olika efter varje volt och ställa tillbaka sen när man har gjort halva åttan. Hästen får dessutom tänka lite mer eftersom omställningen blir hela tiden. Man kan även ställa utåt om man vill det. 
 
Tips är att börja från skritt, när det sitter och man kan ställa hästen utan problem kan man sen börja trava. Vill man göra det ännu svårare kan man prova att gallopera, hästen får även då träna på att göra galoppombyten där volterna möts. 
 
En perfekt övning helt enkelt! 
 
 
Jättesnygg ritning som jag gjore i paint, haha XD 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag gillar oxå åttor, rider det väldigt mkt, i stort sätt varje pass..

Trevlig blogg =D

2013-02-11 @ 10:52:21
URL: http://bbqridtravare.blogg.se
Postat av: marianne

Har kollat runt lite på din fina blogg.
Den övningen gör jag väldigt ofta när jag är i ridhuset, jag brukar öka och minska volterna, men att göra den i galopp är lite överkurs för min häst ;)

2013-02-12 @ 13:45:03
URL: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0