Massage

Som ni vet brukar jag alltid stretcha eller massera Kungen efter ett ridpass. Jag har tidigare skrivit om strtching så här kommer delen om hur jag massrar. 
 
Jag har från första början tagit ut en equiterapeut som har kollat igenom Kungen och känt var han har haft spänningar någonstans. Jag brukar ta ut en equiterapeut ca varannan månad, ibland kan det bli var tredje. 
 
Sist Kungen fick massage av dom hade han spänningar i vänster baklår och i slutet av ryggen. Då får jag alltså ett schema med vad jag ska massera med (arnika, liniment etc.) och hur länge och när. 
 
Sist köpe jag även ett massagelinement utav dom som är superbra! Men man måste ha handskar på sig annars Bränns det i händerna. 
 
Jag brukar först börja men benet och till sist ta ryggen. Jag masserar tills Kungen börjar tugga. När hästen börjar tugga så vet man att spänningarna börjar/har släppt. Det brukar ungefär ta ca 4-5 min tills det släpper. 
 
Jag har iallafall märkt stor skillnad på hans spänningar då och nu, vilket är jätteskönt att veta för då fukar massagen. 
 
kan tänka mig själv hur skönt det skulle vara om man fick massage varje gång man hade tränat! 
 
 
Masserar ryggslutet på Kungen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0