Överskott

Kungen hade överskott men energi idag kan jag lova! Stackarn är ju van att gå 5-6 dagar veckan med både lättare pass och lite tuffare. Han är ju född sporthäst så då har man en del energi i kroppen även fast man är 15 år. Så idga var det tänkt lättare dressyrpass. Det blev det också typ... Började med att värma upp ordentligt i skritt. Kungen blir väldigt loj och brukar gå bätte efter att han har fått trava en stund. Så att jobba honom ordentligt i skritt direkt är något vi måste börja träna på. 
 
När vi väl skulle trava var han väldigt stark, hängde i vänster sida och när man släppte så tg han galoppfattning. Väldigt fina galoppfattningar men inte det jag bad om. Jag fick alltså sita och bromsa, bromsa och bromsa. När han började galoppa och jag bromsa började han studsa på samma ställe istället. Såg bara en lösningning och det var att han fick galoppera lite i båda varven. Dock inget high chapparall utan på en 15 metersvolt och när han fick en lugnare galopp och började sänka huvudet så avslutade jag. Travade av honom på lång tygel och han var 100 gånger bättre än innan. 
 
När han är sådär koko i huvudet så funkar det endast att han får galoppera/trava ur sig det. För jag kan inte få något vettigt gjort när han inte tänker klart. Och att sitta och bromsa och bromsa ger inget heller. Försökte rygga flera gånger (han brukar fatta vinken då) men han var lika snabb framåt igen som innan. Så att sitta och traggla med en speedad Kungen är inte lönt, man blir bara förbannad och det är det ju ingen mening med. 
 
Så jag räknar med att han kommer vara lite pain in the ass den här veckan. Men det får man räkna med, en gång sporthäst alltid en sporthäst ;) 
 
Taggad häst! 
 

Kommentarer
Postat av: Felicia

SV: Vaa har du inte? :O Göteborg IHS är de bästa jag varit på! Mässan är säkert 4 gånger större än i Stockholm och de är med tävlingsklasser. Helt underbart är det! Åhh, tusen tack! :D

2013-12-02 @ 20:50:23
URL: http://riderstory.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0