Tävling 25/8-13

Tävlade i söndags en 90cm clear round. Vi var på Roo gård och här kommer en summering av dagen! 
 
Framridning: 
 

Var på gräsbana/terräng banan. Det hade varit kallt på natten och gräset var snor blött och halt. Så där var det bara att skritta och trava. Tog en galoppsträcka med men avslutade den snabbt eftersom risken att han skulle halka var stor. Han var iaf lugnare än vad han brukar vara på framridningen, han blir som 5 år när vi är ute och tävlar! 
 
Framhoppning: 
 

Ett ord. Katastrof. Det var mellan 5-6 ekipage inne samtidigt på en 40x20m bana. Ingen hade koll, absolut ingen! Ropade högt vilket hinder jag skulle hoppa men ingen flyttade på sig, så himla dåligt! Kungen blev väldigt stressad så när det väl var fritt fram att hoppa räcket så känns det som att han ska hoppa men lägger på en tvärnit och jag flyger av och hamnar i hindret. får hjälp att hoppa upp igen, hoppar hindret igen men har tagit bort översta bommen och då hoppar han. Provar på oxern och samma sak händer där tvärnit och jag hamnar i hindret igen. när jag har kommit upp igen så ropar dom på mig att det är min tur att gå in på banan. Fan. Så innan jag ska in oc tävla så har jag alltså hoppat lilla hindret två gånger och flygit av två gånger. Känslan om hur det skulle gå på riktiga banan kan ni ju tänka er. 
 
90cm 
 
Som sagt känslan var usel och jag kände att bara om han hoppar det första är jag nöjd. banan bestod utav en liten oxer som första hindret. Det var det lägsta hindret och jag skulle tippa att det låg på 80-85cm. Men det gick över förväntan. Han är alltid stressad/sprinig första starten och det är något som håller på att tränas bort. Han har varit mycket värre kan jag lova! Vi var helt otroligt nog felfria och jag hade mellanåt en superfin häst på banan. Jag hade önskat lägre hännder, mer följsam med hästen och att han skulle hålla galoppen mer. Men vi gjorde helt klart det bästa med tanke på hur situationen såg ut innan. Han gjorde även ett sjukt fult hopp på trean, jäkla helikopter hopp, haha! Men ju mer träning och rutin så kommer det nog bli jättebra! 
 
 
 
 
 
 
Summering:  
 
Sjävla tävlingsbanan var en bra första lokalbana med två relaterade avstånd och lite olika avstånd på oxrarna. Det var ändå bara 9 felfria utav 22. Framhoppningen var för liten för så många ekipage inne samtidigt (som dessutom) inte hade någon koll. Tyckte även att många deltagare var otrevliga. Har bara varit ute på pay and jumps innan och det var helt annan stämmning där. Till och med min syster som inte red tyckte dom var otrevliga (och hon hörde inte ens hälften) sjukt tråkigt! Så den här tävlingen får nog bara 2 av 5 poäng pga den dåliga planering med framhoppningen och den sjukt dåliga stämmningen. 
 
Dock är jag stolt över Kungen som alltid ställer upp när det gäller! :) <3 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0