Ridpasset i tisdags

Igår red jag ett lättare dressyrpass. Fokusen var att han skulle bli mjuk och avslappnad och hålla formen stadigt. I början var han ganska hård i munnen och trixade med bettet en del. just nu rider jag på ett två delat men ska byta till ett tredelat.
 
Men allt eftersom bleb han mer avslappnad och fick tillslut en fin form och var mjuk. Jag började sen jobba i dressyr, vilket verkar gå bättre att gå i form än i skritten.. skumma häst.
 
Jobbade han på åttor i trav och sen i varje volt i en åtta så red jag 3 varv och sen fortsatte på åttan, tyckte övningen funkade bra för då fick jag flytta han i sidorna och han fick byta varv ganska ofta så att ingen sida blev mer arbetad än den andra.
 
När jag var nöjd men denna övning så blev det galopp på fyrkantspåret, och vänster börjar komma mer och mer (han galopp är inte lika fin där) Och jag fick han bitvis i form. Högern satt ganska bra idag och formen var bättre i det varvet, och jag fick han ordentligt samlad i mellan åt.
 
Därefter joggade jag han en stund och sen avslutade vi med skritt.
 
Det började regna lite i slutet så jag passade på att både stretcha och massera Kungen, vilket jag tror uppskattades från han sida!
 
Är på killens dator så en gammal bild får duga ;)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0